Nieuwsbrief
ontvangen?

Volg ons op

Laatste nieuws ontvangen?

Maximaal één keer per maand. 

 
 
 
* verplichte velden

08 december 2023

'Veel innovaties ontstaan door gedachte op het boerenerf'

De Dutch Dairy Challenge (DDC) 2024 is in aantocht. Jos Verstraten van DDC-partner LTO-vakgroep Melkveehouderij roept ondernemers op hun ideeën aan te melden. Dit kan tot uiterlijk 18 december. ‘Veel innovaties starten met een gedachte op het boerenerf.’

Innovaties zijn belangrijk?

‘Ja, vaak wordt gedacht dat die van bovenaf worden opgedrongen. Maar veel innovaties komen wel degelijk van het boerenerf. Noviteiten beginnen met een idee rond bijvoorbeeld het verdienmodel, gemakkelijker werken of betere prestaties. Zo’n idee kan ook goed werken voor collega’s.’

 

Dat speelt vooral nu?

‘Zeker. De teneur in de melkveehouderij is wat negatief. Jammer dat leuke ideeën hierdoor ondergesneeuwd raken. De donkere dagen voor kerst geven ook tijd om na te denken en kunnen leiden tot inspiratie. Het idee hoeft geen grote impact te hebben, het kan ook iets kleins zijn. ‘Als vakgroep willen we dit ondersteunen, om de sector te laten ‘shinen’. Maar ook om collega’s te helpen met iets wat perspectiefvol is.’

 

"Het grootste voordeel van de Dutch Dairy Challenge is dat een idee niet compleet hoeft te zijn"

 

Waarom dan de DDC?

‘Het grote voordeel van de DDC is dat het idee niet compleet hoeft te zijn. Het mag enkel in je hoofd zitten. Vervolgens is er een mooi traject van een aantal sessies om het idee op een bepaald niveau te krijgen. Daarbij gaat het om de draai maken van droom naar realiteit. ‘Ten slotte beoordeelt een jury van deskundigen de ideeën en wie in de prijzen valt voor een verdere uitwerking.'

 

Om wat voor innovaties gaat het?

'Het gaat om innovaties in de breedste zin van het woord. Een positieve ervaring door een andere aanpak komt vaak niet verder dan de kennissenkring. Hier kun je het wellicht concretiseren voor anderen.’


Heeft u een voorbeeld?

‘De winnaar van vorig jaar, ‘KalverENweij’, is een goed voorbeeld van out of the box denken. Dit is een soort kalvercrèche in een zandbak met daarbij een voerplaats en schuilmogelijkheid. Iedere ondernemer kan dit realiseren zonder naar de bank te hoeven. En het blijkt nog te werken ook! Het bijzondere van alle inzenders is ook dat je de passie ziet van mensen die met hun onderwerp bezig zijn. Dat is mooi voor deze tijd.’

 

Geschreven door onze mediapartner Nieuwe Oogst. 

 

benieuwd naar de mogelijkeden?

Lees hier meer over de challenge 2024

Initiatiefnemers

Partners