Nieuwsbrief
ontvangen?

Volg ons op

Laatste nieuws ontvangen?

Maximaal één keer per maand. 

 
 
 
* verplichte velden

15 november 2024

Hoe zorgden broer en zus van Kessel voor vernieuwing in de melkveehouderij?

Melkveehouders met een idee voor verbetering of vernieuwing krijgen tijdens Dutch Dairy Challenge de mogelijkheid om hun ideeën samen met experts en studenten verder uit te werken tot een kansrijk plan. Aan de keukentafel, in de stal of op de tractor ontstaan vaak de beste ideeën. Alledaags tot ingewikkeld, vaak staan we niet stil bij de waarde van deze inzichten. Hoe je voorgangers dit deden? Je leest het hier.

Oud-deelnemers (en 2e prijs winnaars) Harm en Maartje van Kessel namen deel aan de challenge door struviet te winnen uit dierlijke mest. Mest wordt hiermee ‘opgewaardeerd’ tot hernieuwbare bron van fosfaat. De fosfaatvoorraad op aarde is eindig. En dat maakt dit idee des te waardevoller. In deze video delen ze hun ervaring.

 

Van ideefase naar een uitvoerbaar plan

Als melkveehouder heb je te maken met veranderende wet- en regelgeving rondom diverse duurzaamheidsopgaven. Denk aan: methaanuitstoot en broeikasgassen, ammoniakuitstoot, biodiversiteitsverlies door intensieve veehouderij, de sociaal-maatschappelijke druk tussen boer en burger, de leefomstandigheden van koeien, en zo kun jij er vast meer opnoemen. Door middel van praktische workshops met ervaren experts gaan we samen aan de slag om van jouw idee een kansrijk plan te maken om aan deze uitdagingen te werken. Hoe doen we dit?

Tijdens drie workshops, in februari, maart en april gaan we aan de slag om jouw idee verder uit te werken. Dit ga je doen samen met jouw team dat wij voor jou vormen bestaande uit een coach en studenten. Een vernieuwing kan niet zonder vallen en opstaan, daarom ga je aan de slag om je idee te testen. Zo weet je of iets praktisch uitvoerbaar is én wat er nog voor nodig is om tot realisatie te komen. 

Maar dat is niet alles. Tijdens de finale in mei maakt een onafhankelijke jury de winnaars bekend. Naast de hoofdprijs van € 5.000 met een bokaal, zorgt Nieuwe Oogst voor mooie publiciteit van jou en je idee.

 

Ga jij de uitdaging aan?

Ben jij melkveehouder of werk je in de melkveehouderij? Wil je jouw idee werkelijkheid zien worden? Meld je aan via deze link en wie weet ben jij één van de geselecteerden. Twijfel je? Gewoon doen! Het enige risico dat je loopt, is dat jouw idee wordt geselecteerd in de voorselectie vanwege het potentieel dat wij erin zien. Wij zijn dan bereid in jou te investeren, de challenge is geheel kosteloos.

 

Meld je hier aan

Lees hier meer over de challenge

 

 

Initiatiefnemers

Partners