Even voorstellen: wie ben je en wat is jouw rol bij Rabobank?
“Mijn naam is Marijn Dekkers, sectormanager melkveehouderij bij Rabobank. Met een agrarische opleiding én als melkveehouder van huis uit, werk ik al jaren in deze sector en bij Rabobank. Binnen Rabobank ondersteun ik onze regionale Finance & Accounting teams bij de dienstverlening aan melkveehouders. Hierbij ben ik onder andere betrokken bij presentaties, de ontwikkeling van ideeën, financieel beleid en perscontacten.”
Waarom is er vanuit Rabobank aandacht voor de Dutch Dairy Challenge?
“Rabobank kijkt graag met haar klanten vooruit. Denken in mogelijkheden. Door alle uitdagingen in de sector is het duidelijk dat vernieuwing nodig is. Ondernemers hebben vaak goede ideeën, maar missen soms specifieke expertise om deze ideeën verder te brengen. Rabobank wil deze ondernemers verder op weg helpen, maar ook een podium bieden. Daarnaast zijn we nauw betrokken bij de melkveehouderij en willen we dat graag laten zien door onze inzet als initiatiefnemer van de Dutch Dairy Challenge.”
Waarom zouden melkveehouders volgens jou mee moeten doen aan de Dutch Dairy Challenge?
Door jouw innovatie een groter podium te geven én anderen mee te laten denken, ontstaan vaak oplossingen voor vragen waar je zelf nog geen antwoord op had. De Dutch Dairy Challenge biedt je een platform om jouw idee naar een hoger niveau te tillen en de ontwikkeling te versnellen. Wat kun je verbeteren, hoe presenteer je jouw concept, en waar vind je het netwerk dat je daarbij helpt? Dat zijn onderwerpen waar we tijdens de challenge aan werken.”
Wat zou je zeggen tegen een melkveehouder die twijfelt over deelname aan de Dutch Dairy Challenge?
“Het is niet altijd direct duidelijk hoe het verdienmodel van een innovatie eruit zal zien. Misschien levert het nu nog geen extra inkomsten op, maar maatschappelijk rendement en toekomstige beloningen uit de markt of samenleving kunnen later komen, ook als dat nu nog niet zichtbaar is. Maar wat je er nu in stopt, betaalt zich wel op verschillende manieren terug. Zo krijg je toegang tot een waardevol netwerk om te sparren over je eigen innovatie, én tot collega-ondernemers die hun ideeën ook verder willen brengen. Door tijd te investeren, werk je daarom niet alleen aan je innovatie, maar ook aan je eigen ontwikkeling.”
Wil je nog iets meegeven aan toekomstige deelnemers?
“De initiatiefnemers en partners van Dutch Dairy Challenge helpen melkveehouders van de toekomst om uitdagingen aan te pakken en ideeën verder te ontwikkelen. Heb je een idee waar je al een tijdje rond loopt, en in meer of minder mate al verder hebt gebracht, aarzel niet en meld je aan. Het kan waardevol zijn om een frisse blik van anderen te krijgen, en wie weet behoort jouw idee wel tot de finalisten! De Dutch Dairy Challenge draait om samenwerking en vertrouwen in de toekomst, en Rabobank doet hier graag aan mee.”
Lees hier meer over deelname aan de challenge